יום שני, 3 במרץ 2014

עצרת המיליון בתקשורת הכללית

מאות אלפי חרדים נגד הגיוס: "נתניהו - אחשוורוש"

מאת: יאיר אלטמן ויקי אדמקר, מערכת וואלה! חדשות
פייסבוק
 טוויטר  

ח"כ אייכלר אמר במשדר וואלה! חדשות כי "ביבי ולפיד יוצרים שנאה". ח"כ לביא: "הם המון מנותק". המארגנים טענו ליותר מחצי מיליון משתתפים, אך במשטרה הבהירו: "היו 300 אלף"

צפו בשידור החי מירושלים




300 אלף חרדים השתתפו היום (ראשון) בעצרת ההמונים נגד חוק הגיוס שמובילה הממשלה. "כל האשמה היא על נתניהו. יזכרו לו את ההחלטה האומללה והאכזרית הזו של הפיכת לומדי התורה לעבריינים", אמר במשדר וואלה! חדשות הרב והעיתונאי בני רבינוביץ', ממארגני העצרת, שהבטיח כי אף חרדי לא ייכנס לכלא. "כשאתה בא להכריז על למידת תורה כעבריינות בא הציבור ואומר: 'עד כאן'. מול חילול השם בא ציבור ענק לקדש שם שמיים".


יגיעו ללשכה בסוף? הפגנת החרדים (צילום: יואב דודקביץ’)יגיעו ללשכה בסוף? הפגנת החרדים (צילום: יואב דודקביץ’)
יגיעו ללשכה בסוף? הפגנת החרדים (צילום: יואב דודקביץ’)
ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) הגדיל והשווה את ראש הממשלה נתניהו לדיקטטור. "שרדנו את כל אלה שניסו לחנך אותנו מחדש. אנחנו מאשימים את נתניהו שעושה כמו אחשוורוש הטיפש. הוא והפירומן שלו יאיר לפיד – יוצרים מלחמה ושנאה. זו מלחמת תרבות. לא נקבל את התרבות הזרה של לפיד וביבי", אמר.
לא היו נאומים פוליטיים בעצרת, ועל הבמה המרכזית שהוצבה סמוך לבנייני האומה היו כמה רבנים שנשאו תפילות ופרקי תהילים. רבנים ואדמו"רים אחרים עמדו בין קהל האלפים. "המטרה היא להעביר מסר - ואנחנו מאמינים שהצלחנו לעשות זאת", אמרו מארגני ההפגנה. בשל הדוחק הרב, נדרשו 57 מהמשתתפים לטיפול רפואי בשל חבלות וחולשה, והם הוגדרו במצב קל. ארבעה פונו לבתי החולים שערי צדק והדסה. עם סיום העצרת מספר חרדים שרפו צמיגים במנהרת הארזים שבכביש 9.


רבבות בירושלים (צילום: עומר מירון)רבבות בירושלים (צילום: עומר מירון)
רבבות בירושלים (צילום: עומר מירון)


צופים בעצרת מלמעלה (צילום: עומר מירון)צופים בעצרת מלמעלה (צילום: עומר מירון)
צופים בעצרת מלמעלה (צילום: עומר מירון)


"אנחנו עצובים שזה הגיע לכדי זה, אבל יש פה 600 אלף איש", הצהיר ח"כ משה גפני לגבי מספר המשתתפים - אף שהמשטרה דיברה על מחצית מכך. "יש פה הצלחה בלתי רגילה, אך אני מקווה שבשוליים לא תהיה פרובוקציה, שנישאר במעמד התפילה והתחינה. בהוראה קצרה של גדולי התורה, כולם פה מזדהים עם האמירה – מי לה' אליי, שהתורה לא תיפגע, שלומדי התורה ישקדו".
בתשובה לשאלה מדוע כונסה העצרת אמר: "אנחנו עושים זאת מול חילול השם, נגד ועדת שקד. אין חלקנו עמהם. התורה מצילה את עם ישראל, והיא תמשיך להגן על העם היהודי, אנחנו כאן נמשיך ללמוד את התורה". לדבריו, אישור חוק הגיוס הוא יום שחור. "אמנם אף אחד לא יתגייס כתוצאה מהחוק, אבל זה כתם על המדינה היהודית".


פח שרוף במהלך ההפגנה (צילום: כבאות והצלה ירושלים)פח שרוף במהלך ההפגנה (צילום: כבאות והצלה ירושלים)
פח שרוף במהלך ההפגנה (צילום: כבאות והצלה ירושלים)


"אני חושב שאפשר היה להגיע לשוויון גדול יותר, אבל החוק החדש שאושר לראשונה מאז קום המדינה – הוא דרך לשוויון רב יותר", אמר בנוגע לחוק הגיוס ח"כ דוד צור (התנועה) במשדר וואלה!. אף שהחרדים מבטיחים שאף צעיר לא יגויס, הסביר ח"כ צור כי המצב בשטח שונה ומלמד שהחרדים משתלבים. "ביחידה שבה שירתתי, בימ"מ, אפילו שם יש חרדים, שמגיעים מתוך הבנה ורצון. התרת הקשר הגורדי (בין אי גיוס לאי השתלבות) היא דבר חיובי למשק ולחברה החרדית, זה מיטיב עם החברה הזו".
ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) שהשתתפה אף היא במשדר הבהירה כי למרות ההפגנה, החוק יעבור, ויותר חרדים יתגייסו וייתנו את חלקם לחברה בישראל. "מה שרואים כאן זה המון שמנותק מהחברה. באנו לשנות עבור מעמד הביניים שלא יכול יותר. ההפגנה מביאה את מספר האנשים שצריכים להיות שותפים ליחד הישראלי. אני חושבת שיש פה ציבור שמבין שנעשה שינוי".
שחר אילן, סמנכ"ל מחקר והסברה של עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון אמר מנגד כי אין בחוק הגיוס החדש אף בשורה לישראל. "הציבור צריך להבין שאין פה שוויון בנטל אלא פטור מסיבי ל-30 אלף איש. אף שלפיד עולה בסקרים, במרוצת הזמן החוק לא יועיל ליש עתיד ולא לחברה הישראלית".


(צילום: יואב דודקביץ’)(צילום: יואב דודקביץ’)
(צילום: יואב דודקביץ’)


יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין הביע חשש כבד מכך שחוק הגיוס, שהוציא מאות אלפים לרחוב עלול להגדיל את הקרע בעם. "המצב כרגע הוא שיש מתיחות שיא בין מגזרים בחברה ואני חרד לשלמות העם", אמר אדלשטיין בשיחה שקיים היום בלשכתו עם גורמים בכנסת. "מטרת החוק היא להביא, בצדק, לשוויון, אבל אם התוצאה תהיה מלחמת אחים - לא נשיג בכך דבר. אדלשטיין גינה בשיחה את ההסתה נגד שר האוצר לפיד, שדמותו בלבוש נאצי פורסמה. "אני בעד חופש הביטוי ואעמוד על רגליי האחוריות כל עת שציבור זה או אחר יבקש לומר את דברו, אבל הפצת תמונות של נבחרי ציבור במדי נאצים היא דבר חמור שעלול להביא לפגיעה של ממש בהם. אינני יודע מי הגורמים שעומדים מאחורי התמונות, אבל אין ספק שאין להם מקום, בפרט בישראל".


(צילום: עומר מירון)(צילום: עומר מירון)
(צילום: עומר מירון)


באופן מפתיע השתתפו בעצרת גם חילונים שביקשו להביע הזדהות עם החרדים. "הציבור החילוני צריך לבוא בידיים נקיות, ורק אז לבוא מול זה החרדי. צריך להילחם נגד האפליה והאנטישמיות, כי מה שקורה כרגע מזכיר תקופות אפלות. באנו להגיד לחרדים 'אתם לא לבד, ואל תיפלו לספין של יש עתיד ויאיר לפיד'", אמרו שניים מהם.


מכונית באמצע ההמון (צילום: עומר מירון)מכונית באמצע ההמון (צילום: עומר מירון)
מכונית באמצע ההמון (צילום: עומר מירון)


בשל כמות המפגינים הרבה, נחסמו החל משעות הצהריים רחובות רבים בתוך העיר - כמו גם הכניסות והיציאות ממנה, והמשטרה ביקשה מציבור הנהגים להימנע מהגעה לירושליםעד לגמר העצרת. כביש מספר 1 נסגר לתנועת כלי רכב פרטים מצומת לטרון (כלי הרכב מופנים לכביש 443), כמו גם הכבישים העירוניים הבאים: בר אילן, ירמיהו, שרי ישראל, שדרות שז"ר, ויצמן, סחרוב לכיוון שדרות שז"ר, שדרות בן צבי עד לצומת רופין, כביש רבין מרחוב בן צבי ועד לשדרות הרצל, שדרות הרצל מצומת וולפסון ועד שדרות שז"ר.



רוקדים ומתפללים (צילום: עומר מירון)רוקדים ומתפללים (צילום: עומר מירון)
רוקדים ומתפללים (צילום: עומר מירון)


מהמשטרה נמסר כי על הנהגים לעשות שימוש בכבישים החלופיים הבאים: חיים בר לב, חטיבת ירושלים, דרך חברון וכביש בגין מכיוון 443 לדרום העיר. לבאים מצפון העיר, כולל לנוסעים לכיוון מעלה אדומים והבקעה, מומלץ להשתמש בכביש 20 מחלף בן-ציון. המשטרה הודיעה כי לא תתיר כניסת כלי רכב פרטיים לאזור העצרת.


(צילום: יואב דודקביץ’)(צילום: יואב דודקביץ’)
(צילום: יואב דודקביץ’)


התחנה המרכזית בעיר נסגרה החל מהשעה 14:00. על השינויים בקווי אגד יש להתעדכן במוקד המידע של אגד 2800* או 7878*. גם הרכבת הקלה צפויה להיות מושבתת במרכז העיר החל מהשעה 13:00. על השינויים יש להתעדכן במרכז המידע ברכבת 3686*. במשטרת ירושלים ייפתח מרכז מידע שמספרו 1-700-553-100 והוא יהיה פעיל ממוצאי שבת ועד תום העצרת.
קווי האוטובוס לתל אביב יפעלו בין תחנת עתירות מדע בהר החוצבים לתל אביב דרך כביש 443. אגד יעמיד לרשות הנוסעים ברכב פרטי שירות שאטלים בתשלום מלטרון לירושלים. קווים 277, 400 ו-422 יגיעו עד לתחנה ברחוב שפע חיים. החל מהשעה 12:53 ועד לסוף שירות יתוגברו קווי הרכבת לירושלים ורכבות יצאו לירושלים כל שעה. מירושלים תצא רכבת במערך כפול כל שעה החל מ-17:00 ועד ל-21:25. הרכבת הקלה תעבוד באופן מלא עד השעה 14:00. החל מהשעה 14:00 הרכבת הקלה תעבור לשירות מקוצר בין פסגת זאב לשער שכם בהתאם לסגירת ציר המסילה. משטרת ישראל תפעל לשמירת הציר פתוח ככל הניתן וייתכנו שינויים בשעות פעילות הרכבת.


(צילום: עומר מירון)(צילום: עומר מירון)
(צילום: עומר מירון)


12 נזקקו לטיפול בשל הצפיפות (צילום: טלי מאייר)12 נזקקו לטיפול בשל הצפיפות (צילום: טלי מאייר)
12 נזקקו לטיפול בשל הצפיפות (צילום: טלי מאייר)


(צילום: עומר מירון)(צילום: עומר מירון)
(צילום: עומר מירון)


"מלחמה נגד הדת" (צילום: יוסף חיים בן ציון - סוכנות הידיעות "חדשות 24")"מלחמה נגד הדת" (צילום: יוסף חיים בן ציון - סוכנות הידיעות "חדשות 24")
"מלחמה נגד הדת" (צילום: יוסף חיים בן ציון - סוכנות הידיעות "חדשות 24")


(צילום: טלי מאייר)(צילום: טלי מאייר)
(צילום: טלי מאייר)


(צילום: יואב דודקביץ’)(צילום: יואב דודקביץ’)
(צילום: יואב דודקביץ’)


(צילום: יוסף חיים בן ציון - סוכנות הידיעות "חדשות 24")(צילום: יוסף חיים בן ציון - סוכנות הידיעות "חדשות 24")
(צילום: יוסף חיים בן ציון - סוכנות הידיעות "חדשות 24")


אלפי שוטרים מאבטחים את האירוע (צילום: יואב דודקביץ’)אלפי שוטרים מאבטחים את האירוע (צילום: יואב דודקביץ’)
אלפי שוטרים מאבטחים את האירוע (צילום: יואב דודקביץ’)


גם הילדים  "גויסו" לעצרת (צילום: יואב דודקביץ’)גם הילדים  "גויסו" לעצרת (צילום: יואב דודקביץ’)
גם הילדים "גויסו" לעצרת (צילום: יואב דודקביץ’)


(צילום: יוסף חיים בן ציון - סוכנות הידיעות "חדשות 24")(צילום: יוסף חיים בן ציון - סוכנות הידיעות "חדשות 24")
(צילום: יוסף חיים בן ציון - סוכנות הידיעות "חדשות 24")


(צילום: עומר מירון)(צילום: עומר מירון)
(צילום: עומר מירון)

-----

חי מירושלים: עצרת החרדים ההמונית מתפזרת

לפחות 300 אלף חרדים השתתפו בעצרת ובתפילה המיוחדת נגד גזרת הגיוס שקראה לחרדים שלא להתגייס לצה"ל.יותר מ-50 בני אדם נפצעו - בעיקר בשל הדוחק. חילוני נפגע מגז מדמיע. צמיגים הובערו. כביש 1 סגור לתנועה מלטרון

כתבי חדשות 2 | חדשות 2 | פורסם 02/03/14 14:10  | עודכן 02/03/14 17:55
מאות אלפי חרדים נאספו היום (א') בכניסה לירושלים למחאה המונית נגד הגיוס. המפגינים קראו פרקי תהילים, תקעו בשופרות, התפללו ויצאו בקריאה ברורה לכלל בחורי הישיבות: אל תתגייסו לצה"ל.  בשל תנאי האובך הקשים והצפיפות, במהלך העצרת נפגעו 57 בני אדם. הצטרפו לשידור החי מירושלים כאן בחדשות 2 Online.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
המפגינים קראו במהלך העצרת: "שמע ישראל, השם מלך" - במה שסימל לדבריהם את הגעת מספר המשתתפים ל-60 ריבוא, 600 אלף בני אדם. למרות זאת במשטרה טוענים כי מספר המשתתפים הסתכם בכ-300 אלף. 
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' הדגיש, כי גם עם סיומה של העצרת, המשטרה לא תסיים את היערכותה. "יכול להיות שיהיו התפרעויות, ינסו לפגוע ברכוש ונפש, אבל בינתיים זה נשמר וכולי תקווה שזה יישמר", אמר אהרונוביץ' בעיצומו של האירוע.
כשר בממשלה קרא אהרונוביץ' למפגינים להכיר בחובת הגיוס. "המפגינים צריכים לדעת שיש שיוויון בפני כולם וכל אחד צריך לשרת בצבא ולתרום תרומה לפיריון העבודה". 
מפגינים הבעירו צמיגים
מפגינים הבעירו צמיגים
צילום׃  אודי גל כיבוי והצלה י-ם
במהלך ההפגנה נרשם אירוע אלים, כשצעיר שהפגין בעד הגיוס ונגד מחאת החרדים - הותקף בגז פלפל היישר לתוך עיניו. פרמדיקים של מד"א העניקו לו טיפול רפואי. במקביל, בכביש 9 מפגינים הבעירו צמיגים.
"נשאתי שלט של גיוס לכולם" סיפר איתי, המפגין שנפגע מגז הפלפל, "הלכתי מהשוק עד לפינה ורציתי שעובר אורח יצלם אותי. אז קיבלתי גז מדמיע לעין".
איתי מחה על כך כי חובת השירות אינה מגיעה לכולם: "אני עשיתי שלוש שנים צבא במחסומים, המקום הכי קשה בצה"ל, זה היה הגיוני שאלך לצבא, זה בסיסי".
"המספרים מוכיחים את עצמת הכאב"
למרות השם לו זכתה העצרת - "הפגנת המיליון" - המספרים היו נמוכים יותר. "עצרת המיליון משמעותה עצרת שמתרחשת פעם במיליון, זה לא בא מתוך אם יש או אין מיליון", הסביר איציק ברנר, ממארגני העצרת.
ברנר הדגיש כי מאות האלפים שנאספו הם ביטוי לכאב שחשה החברה החרדית. "המספרים הגדולים מוכיחים בעד עצמם את עצמת הכאב", אמר במהלך המחאה. "הציבור החרדי התרוקן מבתיו ובתי המדרש כדי להביע את מה שמציק, שבמדינה יהודית הגענו לאן שהגענו".
57 נפגעו בשל הצפיפות והאובך
57 נפגעו בשל הצפיפות והאובך
צילום׃  צילום דוברות מד"א
קול שופרות ותהילים
קול שופרות ותהילים
צילום׃  אייל בן יעיש
מארגני העצרת ייחדו לנשים, שרצו לקחת חלק בהפגנה, מתחם בו נאספו להביע את מחאתן. "אני עצמי נשאתי בנטל, הייתי בצבא בתקופה של שרון, בעלי היה קצין ביחידה מובחרת. אני ממשפחה שכולה, נהרג לי אח בצנחנים", סיפרה ציונה, שהשתתפה בהפגנה, "אבל אמרנו: 'למה הקורבנות האלה? למה הולכים לצבא? אם זה עץ בלי שורשים למה צריך כזה עץ? עדיף לי שורשים היו 2000 שנה בלי עץ".
מירי שניאורסון החליטה לקחת חלק בעצרת, למרות שבנה התגייס לנח"ל החרדי. "אני לא באה לחולל מהומות", הסבירה, "אני באה מאהבה של כל האחים והאחיות החרדים שמרגישים מצוקה וכאב ושלוחצים אותם".
לדבריה, המשפחה לא מאושרת מהחלטת הבן להתגייס, אך מכבדת אותה. "כשבני הודיע לי שהוא מתגייס לנח"ל החרדי זו לא הייתה שמחה גדולה, אבל כיבדנו אותו ותמכנו בו", אמרה. "כשהוא בא להודיע על זה שהוא מתגייס אמרנו שיש מי שישמור עליו ושזו מסגרת חרדית. אני גאה ואוהבת אותו. הוא עושה שם עבודה נהדרת".
מפגינים פונו לבתי החולים
מפגינים פונו לבתי החולים
צילום׃  דוברות מד"א
השכונות החרדיות התרוקנו
השכונות החרדיות התרוקנו
צילום׃  יוסי זילברמן חדשות 2
על רקע המחאה ההמונית, שוחח אחר הצהריים הרמטכ"ל, רב אלוף בני גנץ, עם חיילי גדוד בנח"ל החרדי. "אני לא רוצה להתייחס לפוליטיקה, אני גאה בכם", אמר גנץ לחיילים.
כביש 1 נסגר לתנועה
בשל העצרת ירושלים סגורה ומסוגרת. סמוך לשעה 13:30 נסגרו הצירים המובילים לעצרת החרדית ושוטרי תנועה מכוונים את הנהגים לדרכים חלופיות.
כביש 1 נסגר לכניסת כלי רכב פרטיים ממחלף בן שמן מהשעה 14:00 ועד 20:00. במקביל, נחסמו לתנועה שורה ארוכה של רחובות בעיר. התחבורה הציבורית בבירה הופסקה מ-14:00 והרכבת הקלה הושבתה כבר ב-13:00.
"מביעים את הכאב"
"מביעים את הכאב"
צילום׃  יונתן סינדל, פלאש 90
"עץ בלי שורשים"
"עץ בלי שורשים"
צילום׃  שי גל, חדשות 2
רכבת ישראל הפעילה החל מהשעה 12:53 שירות מתוגבר לתחנות הרכבת בירושלים - מלחה וגן החיות התנכ"י. רכבות יצאו לכיוון ירושלים בכל שעה, במקום בכל שעתיים. מירושלים יצאה רכבת בכל שעה החל מ-17:00 ועד ל-21:25. לכל הרכבות נוספו קרונות כדי לפצות על המחסור בשירות אוטובוסים.
התחנה המרכזית בירושלים לא תפעל עד השעה 20:00 בערב. לא יפעל שירות בין עירוני, פרט לקווי האוטובוס לתל אביב. קווי האוטובוס לתל אביב יפעלו בין תחנת עתירות מדע בהר החוצבים לתל אביב דרך כביש 443. קווים 200, 277, 422 יגיעו עד לתחנה שברחוב שפע חיים.
הקריאה: לא להתגייס
הקריאה: לא להתגייס






מאקו
-----

מאות אלפים הפגינו בירושלים נגד חוק הגיוס

המפגינים קיימו תפילת מנחה המונית סמוך לגשר המיתרים ולבנייני האומה,

ולא דווח על הפרות סדר. שיבושים קשים חלו בתנועה בעיר ובדרכים המובילות אליה

מאות אלפי בני אדם הגיעו היום (ראשון) לעצרת נגד חוק הגיוס המתגבש בירושלים. המפגינים התפרשו בשני מוקדים, סמוך לגשר המיתרים וליד בנייני האומה. ההפגנה התנהלה בשקט ולא נרשמו בה הפרות סדר או חיכוכים עם כוחות הביטחון. עשרות בני אדם נפגעו באורח קל ונזקקו לטיפול כתוצאה מהדוחק או מהאובך.
המפגינים קיימו תפילת מנחה המונית, ובהמשך קיבלו "עול מלכות שמיים" בהובלת הרב ראובן אלבז, מאנשי ש"ס. לפני פיזור העצרת הוקראו ההחלטות הרשמיות של ההנהגה החרדית, ועשרות אלפים הריעו כשהוקרא הסעיף האומר כי "העצרת קוראת לכל תלמידי הישיבות והכוללים לא להתגייס לצבא בשום פנים ואופן, לא להיכנע לפיתויים ולעונשים כלשהם ולא לשתף פעולה עם תוכניות הצבא בכל אופן שהוא".
בעיר ובדרכים המובילות אליה חלו היום שיבושים קשים בתנועה. כביש 1 נחסם כבר בשעה 13:00 לתנועת כלי רכב פרטיים ממחלף בן שמן לבירה, ועומסי תנועה כבדים הורגשו בכביש 443 ממודיעין למכבים, בכביש 38 מהר טוב לאשתאול ובכביש 443 מערב מצומת מכבים-רעות עד צומת שילת. בתוך העיר נסגרו הרחובות ירמיהו, בר אילן, שרי ישראל, שדרות שז"ר, ויצמן, גינות סחרוב לכיוון שדרות שז"ר, שדרות בן צבי עד לצומת רופין, כביש רבין משדרות בן צבי עד שדרות הרצל ושדרות הרצל מצומת וולפסון עד שדרות שז"ר. התחנה המרכזית בירושלים נסגרה ב-14:00 והרכבת הקלה פועלת חלקית בלבד, מפסגת זאב לשער שכם. 
מפקד משטרת ירושלים, ניצב יוסי פריינטה, העריך אתמול כי לעצרת יגיעו מאות אלפי מפגינים. למשטרת ירושלים ידוע על כ-2,000 אוטובוסים שיסיעו מפגינים לבירה. לדברי פריינטה אין למשטרה מודיעין מוקדם על הפרות סדר מתוכננות. 3,500 שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים יאבטחו את האירוע. בשטרה קראו לתושבי העיר להתאזר בסבלנות עקב שיבושי התנועה הצפויים במהלך היום ולא להגיע עם כלי רכב פרטיים לאזור ההפגנה.
בימים האחרונים הודפסו באלפי עותקים שלטים ומודעות לקראת העצרת. הכיתובים במודעות מכוונים בחלקם נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו - "ביבי מפלג את העם" ו"ביבי רע ליהודים" - וסיסמאות אחרות לקוחות מתוך פסוקים המאזכרים אסונות - "נמכרנו אני ועמי", "הצילני נא מיד אחי" ו"לך כנוס את כל היהודים" ועוד. הסיסמאות נוגעות ל"גזירות" שטרם אושרו סופית - החוק המתגבש בוועדת שקד, שצפוי לכלול גם עונשי מאסר לבחורי ישיבות אם לא יתממשו יעדי הגיוס הקבועים בו.
על קיום ההפגנה החליטו שלוש מועצות גדולי התורה של אגודת ישראל, דגל התורה וש"ס, ובקהילות החרדיות ניכר מאמץ רב להביא להתגייסות כללית לעצרת אך לשמור על הסדר. בקהילות רבות הוקדשו בשבת דרשות והודעות לעניין העצרת. עשרות מרבני האגף השמרני בציונות הדתית הודיעו שיצטרפו להפגנה, מה שהביך את מפלגת הבית היהודי, המובילה את החוק החדש. יו"ר המפלגה, השר נפתלי בנט, אסר על חבריה להשתתף בהפגנה. עצרות תפילה תוכננו גם בריכוזים חרדיים בארה"ב ובבריטניה.
צעיר חרדי בהפגנה, היום
צעיר חרדי בהפגנה, היום. צילום: אי-אף-פי
הארץ

-----

מאות אלפים הפגינו נגד "גיוס לומדי התורה"

הפגנת הענק בירושלים החלה בתפילות ובקריאת פרקי תהילים. המפגינים נשאו שלטים נגד הגיוס: "הצילני נא מיד אחי", "נמכרנו אני ועמי". אלפי שוטרים נמצאים במקום האירוע, בכניסה לעיר

מנדי גרוזמן | 2/3/2014 15:03הוסף תגובההדפס כתבהכתוב לעורךשלח לחברShare on facebookShare on twitter
עצרת ענק של הציבור החרדי במחאה נגד חוק הגיוס נפתחה אחר הצהריים (ראשון). מאות אלפי חרדים הפגינו בין גשר המיתרים לבנייני האומה, לאחר שהגיעו מכל רחבי הארץ. כארבעת אלפים שוטרים נמצאים במקום האירוע, בזמן שהמפגינים אמרו פרקי תהילים וסליחות, ונשמעו תקיעות שופר. לאחר סיום העצרת הרשמית החלו ריקודים ברחובות. 

כל העדכונים: ירושלים נצורה: כל הרחובות באזור העצרת נחסמו בנט נגד העצרת: "שירות בצבא הוא מצווה" רב בציונות הדתית חזר בו: לא ישתתף בהפגנה 
לדברי המארגנים 600 אלף איש כבר נמצאים ב"עצרת התפילה וההתעוררות", והרב אהרן לייב שטיינמן קיבל את הערכות המארגנים ופסק שכולם יברכו יחדיו את "ברכת חכם הרזים", שנהוג לברך רק כאשר מתכנסים שש מאות אלף איש יחדיו. הערכות של גורמי משטרה דיברו על 300 אלף ואולי 400 אלף מפגינים "בלבד". 

השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ אמר כי "זכות המחאה קיימת, ועל המשטרה רק לוודא שזה לא יגלוש, בינתיים זה מתנהל כראוי. האחריות היא משטרתית והמארגנים מסייעים למשטרה". 

המפגינים, שמחו על אישור סעיפי הגיוס הכוללים סנקציות פליליות נגד בני ישיבות שלא יתגייסו, נשאו שלטים שהוכנו מראש ועליהם פסוקים רבים ממגילת אסתר. בין נוסחי השלטים: "כי נמכרנו אני ועמי", "לא נכרע ולא נשתחווה", ו"לך כנוס את כל היהודים". שלט אחר התייחס במרומז לנציגי הסיעות שהובילו את אישור סעיפי הגיוס - הבית היהודי ויש עתיד: "הצילני נא מיד אחי". 

מאות סדרנים חרדים פעלו למניעת אירועי אלימות במהלך ההפגנה. העצרת התקיימה לפי התכנון, הסדר נשמר, ולדברי המארגנים הם היו מרוצים מאופי האירוע. לאחר תפילת מנחה החלו לקרוא פרקי תהילים: חולקו דפי תפילה, המנחה הכריז על קטע התפילה ומאות האלפים קראו יחדיו בכל הרחובות הסמוכים לכניסה לבירה. 
צילום: פלאש 90
ההפגנה בכניסה לעיר צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90
הפגנה בירושלים צילום: פלאש 90
צילום: יוסי אלוני
תומכי חוק הגיוס מול המפגינים צילום: יוסי אלוני
צילום: פלאש 90
ילדים מחופשים לרב עובדיה זצ''ל בהפגנת החרדים בירושלים צילום: פלאש 90

העצרת קראה לממשלה לא לחוקק כל חוק הדורש מלומדי התורה לפרוש מהלימודים, וקראה לכל החרדים שלא להתגייס לצבא "בשום פנים ואופן". "עם ה' חזקו ונתחזקה", נאמר במנשר שחולק למפגינים. "אל תחתו ואל תיראו. אין לנו שיור רק התורה הזאת, לימוד התורה וקיום מצוותיה בקדושה ובטהרה הם חומת המגן לעם ישראל... והם גם יעמדו לעם ישראל בזמנים קשים אלו". 
בקרב הקהל ניכרה התרגשות שיא. נראה כי יותר מאשר העצרת נועדה להעביר מסר לציבור החילוני, היא באה ללכד את השורות בקרב הציבור החרדי. "לאחר מעמד כזה, כולנו נצא מחוזקים להמשך המאבק", אמר ל-nrg מעריב ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה). 

נחום בנדיקט, יועץ אסטרטגי של מנהלת השירות האזרחי, מכיר את שילוב החרדים בשירות מקרוב. "כל אדם חרדי הרגיש מחויבות לבוא לכאן, למרות ההתראה הקצרה", אמר בנדיקט, הנמצא בהפגנה. "האחדות שנראית כאן מרגשת. היה טוב אם חברי ועדת שקד היו רואים מחזה כזה לפני שהצביעו על הצעת החוק. אין לי ספק שאם היו רואים זאת במו עיניהם, העמדה שלהם הייתה משתנה". 

מהמשטרה נמסר כי למרות ההפגנה כביש 1 פתוח ליציאה מהעיר אך סגור בכיוון ההפוך ממחלף לטרון. הרכבת הקלה בעיר פועלת בקו מצומצם בלבד שאינו עובר בגשר המיתרים, והתחבורה הבין-עירונית היוצאת מירושלים הושבתה, מלבד הקו לתל אביב שיצא מהר חוצבים. התחבורה לכיוון העיר עדיין פועלת, גם בכביש מספר אחד, בשלב זה. אלפי מפגינים הגיעו לאזור ההפגנה במאות אוטובוסים, ורכבת ישראל הפעילה את קו תל אביב-ירושלים באופן מוגבר, כדי לאפשר להמונים להגיע לעיר. בשעות הקרובות יתפזרו ההמונים והתחבורה בעיר וממנה תשוב לסדרה. 

בשל הדוחק, החום הכבד והאובך הרב השורר בשעה זו בכל רחבי הארץ וגם בירושלים, באיחוד הצלה ובמד"א העמידו גם כן כוחות רבים באזור, וטיפלו בעשרות בני אדם שנפגעו מחולשה, מחבלות קלות ומקשיי נשימה. 

אירוע הפתיחה לעצרת החל במחווה למנהיג ש"ס המנוח, הרב עובדיה יוסף זצ"ל, שהלך לעולמו לפני כמה חודשים: מאות ילדים התחפשו לרב עובדיה והחלו לצעוד בתהלוכה מרחוב מלכי ישראל לכניסה לעיר, תחת הסלוגן "גם אני רוצה להיות מרן". 

ראובן שטיין, תושב בני ברק שהגיע למקום ההפגנה, סיפר על ההכנות: "הגעתי בשעות הצהריים, יחד איתי נכנסו לבירה עשרות פרשים משטרתיים. אנשים פותחים את בתיהם לבאים, ומזמינים אותם לאכול  לפני העצרת". משתתף אחר בהפגנה סיפר: "בכניסה לירושלים
חלף על פניי רכב וממנו צעקו לי: 'לכו לעבוד כבר, פרזיטים'. איש מהעומדים לידי לא הגיב".

למרות שהעצרת עומדת בסימן אחדות בציבור החרדי, לפי השלטים שנישאו בידי המשתתפים שהקדימו להתייצב במקום היה אפשר להבחין בפילוג הקורע בימים אלו את החברה החרדית הליטאית. ההנהגה המרכזית בראשות הרב אהרן לייב שטיינמן הנחתה את משרד הפרסום המלווה את האירוע להפיק שלטים בעלי מסר כללי על חשיבות לימוד התורה, אך אנשיו של הרב שמואל אויערבך, המוביל קו מיליטנטי, נשאו שלטים ובהם מסרים מוקצנים יותר, ובהם נוסחים המביעים התנגדות למסלולי הנח"ל החרדי. 

"לא סתם החרדים יצאו לעצרת הודיה ותפילה", אמר ח"כ אילן גילאון, יו"ר סיעת מרצ בכנסת. "בדיוק לחוק הזה הם פיללו. לפי ההערכות הנשמעות, החוק החדש יכשיר המוני פטורים ולא יעלה את שיעור הגיוס בקרב החרדים. שוויון בנטל? ש"ס ויהדות התורה לא יכלו לבקש יותר מזה". 

מהפורום לשוויון בנטל נמסר בתגובה להפגנה כי "לארגן 500 אלף אנשים להפגנה כאשר לא עובדים ולא משרתים זה לא כל כך קשה. הציבור החרדי מוכיח שוב שהוא מסוגל לעשות הכל כשזה נוגע להשתמטות, ורק לתרום לשוויון במדינה ולשרת כמו כל אזרח הם לא מסוגלים. 

"המנהיגות החרדית יודעת טוב מאוד שאף חרדי לא באמת יגויס בעקבות החוק, אבל הם צוחקים מבפנים וזועמים כלפי חוץ. אם הייתה מנהיגות בישראל, היא הייתה מבינה שזו בדיוק ההזדמנות ההיסטורית לקדם את השוויון בנטל ולא לאפשר פטור המוני לכל החרדים". 

סמנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, שחר אילן, אמר כי "הצלחת העצרת היא כנראה ההישג החשוב ביותר של חוק הנפל של יש עתיד, שלפיו יעצרו אלפי תלמידי ישיבות. החוק הזה, שכבר ברור לכל שלא יביא אפילו לגיוס תלמיד ישיבה חרדי אחד, רשם שיא של יעילות בתחום אחד לפחות: הגברת הזעם החרדי". 

http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/560/516.html

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

 

Sample text

Sample Text

Sample Text

 
Blogger Templates